Drukuj

 

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY SZKOŁY PODSTAWOWEJ

KONSTANTEGO ILDEFONSA GAŁCZYŃSKIEGO

W SOLCY WIELKIEJ

 

 

MISJA  SZKOŁY:

 

Jestem  członkiem Rodziny

Jestem gospodarzem Klasy i Szkoły

Jestem obywatelem Gminy, Polski, Europy  i Świata.

 

 

I WSTĘP

Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości Europy i świata.

Program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w szkole opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez całą społeczność szkolną. Program współtworzą członkowie Rady Pedagogicznej, uczniowie i rodzice. Program uwzględnia także realia środowiska lokalnego, w którym funkcjonują uczniowie.

Istotą działań wychowawczo-profilaktycznych szkoły jest współpraca wszystkich nauczycieli, rodziców, pracowników administracji i obsługi. Obowiązkiem szkoły jest wspieranie uczniów w budowaniu ich świata wartości.

Podstawy oraz ramy wychowania i profilaktyki szkolnej określone są przez: Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej, Konwencję o Prawach Dziecka, Ustawę o systemie oświaty. Wszyscy pracownicy szkoły troszczą się o tworzenie klimatu otwartości, życzliwości i dialogu.

Program jest corocznie ewaluowany, a wnioski z jego realizacji są wykorzystywane do modyfikacji w następnym roku szkolnym.

Podstawowe akty prawne:

II WIZJA SZKOŁY:

Szkoła drugim domem ucznia:

Podstawa programowa określa, że nauczyciel w swojej pracy wychowawczo-profilaktycznej, wspierając obowiązki rodziców, powinien zmierzać do tego, aby uczniowie w szkole znajdowali środowisko do wszechstronnego rozwoju osobowego. 

Wśród wartości i postaw, które określa podstawa programowa i które stanowią istotę proponowanych w ramach Programu wychowawczo-profilaktycznego działań należą:

·                rodzina

·                miłość

·                przyjaźń

·                prawda

·                tolerancja

·                zdrowie

·                bezpieczeństwo

·                kreatywność

·                pasja

·                szczęście

Nasz Absolwent:

          Naczelnym celem jest wychowanie absolwenta szkoły świadomego swojej autonomii, godności, potencjału pozytywnych możliwości, szanującego jednocześnie indywidualność drugiego człowieka, praw mu przysługujących oraz zainteresowanego czerpaniem z dziedzictwa kulturowego regionu, w którym mieszka, Polski i innych krajów.

Model absolwenta:

W uczniach naszej szkoły będziemy rozwijać określone cechy. Ten „ideał wychowawczy”, jego właściwości są efektem naszego myślenia o dziecku i rozumienia jego natury. Chcemy, by nasz absolwent reprezentował następujące cechy:

  1. Odpowiedzialność:
  1. Samodzielność:
  1. Dociekliwość:
  1. Uczciwość:
  1. Tolerancja:
  1. Wrażliwość:
  1. Kultura osobista:

III CELE WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNE SZKOŁY:

Szkoła zgodnie ze Statutem realizuje cele i zadania, określone w aktach prawnych zawierających problematykę wychowawczo-profilaktyczną, w szczególności:

Cele główne:

  1. Realizowanie programu skoncentrowanego na dziecku i jego indywidualnym tempie rozwoju.
  2. Stworzenie uczniowi możliwości stania się osobą odpowiedzialną, otwartą na wartości ogólnoludzkie i chrześcijańskie, samodzielną, zdolną żyć w dzisiejszej rzeczywistości i przygotowaną do podejmowania dojrzałych, krytycznych samodzielnych decyzji.
  3. Prowadzenie przez szkołę działalności wychowawczo-profilaktycznej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej wśród uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów oraz nauczycieli, wychowawców i innych pracowników szkoły, promującej zdrowy styl życia i przeciwdziałania uzależnieniom.
  4. Stworzenie warunków bezpiecznego funkcjonowania w szkole.
  5. Kształtowanie właściwych postaw uczniów chroniących przed czynnikami ryzyka i zagrożeniami.

Cele szczegółowe zostały uwzględnione w planach wychowawczych poszczególnych klas.

Organy statutowe wspomagające działania wychowawczo-profilaktyczne szkoły:

 

Program wychowawczo-profilaktyczny realizują wszyscy pracownicy szkoły w dostępnym sobie zakresie działania.

Dyrektor szkoły:

zadań wychowawczo-profilaktycznych,

wychowawczo-profilaktycznej.

Rada Pedagogiczna:

wspomagania wychowawczo-profilaktycznego szkoły.

Wychowawcy klas:

w klasie,

w każdym tygodniu dyżurnych klasowych,

statutu szkoły bądź szkolnego systemu oceniania, a także przypominają o obowiązkach ucznia,

akademie szkolne,

partnerami każdego rodzica.

Nauczyciele przedmiotów:

przyjętych norm,

atmosfery zaufania, współpracy i wzajemnej tolerancji,

wychowawczo-profilaktycznych,

Specjaliści szkolni:

i rodziców,

dla nauczycieli, rodziców,

 - dokonując diagnozy sytuacji szkolnej,

 - wspierając lub korygując działania wychowawcy.

Rada Rodziców:

i kształcenia młodzieży,

Rodzice:

specjalistami,

Samorząd Uczniowski:

i Radę Rodziców.

Pracownicy administracyjni:

uczniów na terenie szkoły,

przebywających na terenie szkoły.

Instytucje wspierające:

Obrzędowość Szkoły Podstawowej

 

IV ZADANIA WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNE:

ZADANIA

SPOSOBY REALIZACJI

OSOBA ODPOWIEDZIALNA

TERMIN REALIZACJI

1. Rozwój samorządności

1.Wybór zarządów  samorządów klasowych.

2.Wybór opiekuna Samorządu Uczniowskiego.

3.Zorganizowanie demokratycznych wyborów do Zarządu Samorządu Uczniowskiego - przydział funkcji.

4. Mały Samorząd SP.

5. Udział w tworzeniu  obrzędowości klas i szkoły:

organizowanie imprez wg harmonogramu stałych uroczystości o charakterze wychowawczo-profilaktycznym.

wychowawcy klas

K. Niedźwiedź

K. Niedźwiedź

M. Majchrzak

wychowawcy oddziału przedszkolnego, kl.I-III, A. Polak

wychowawcy klas

K. Niedźwiedź

K. Olczak-Surowiec

IX

IX

IX

IX

IX - VI

2.   Kształtowanie u uczniów właściwych postaw społecznych.

1.Udział w akcjach charytatywnych.

*I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem

*Podaj łapę

*WOŚP

*Świąteczne paczki

*zbiórki na rzecz Domu Małego Dziecka i Domów Pomocy Społecznej               

2.Zorganizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce.

K.Olczak-Surowiec, K.Niedźwiedź,

E.Gruss-Olejniczak,

A.Polak,

A Sitarz

wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów

IX – VI

IX - VI

3.   Promowanie wartości rodzinnych.

 

1. Umożliwienie rodzicom współpracy ze specjalistami i wychowawcami.

2. Organizowanie dla rodziców spektakli profilaktycznych.

3.  Poznanie szkoły, zabawy na wesoło z rodzicami, dni otwarte.

*organizacja Dnia Rodziny

4.Angażowanie rodziców do pracy na rzecz szkoły – „Rodzice-dzieciom”.

5. Wycieczki, spotkania, biwaki, pikniki integracyjne z rodzicami.

Dyrektor szkoły

Dyrektor szkoły

A. Sitarz, D. Chojnacka, E. Izydorczyk

wychowawcy kl.I-III

wychowawcy klas

Dyrektor,

wychowawcy klas

IX – VI

IX – VI

IX

VI

IX – VI

IX - VI

4.   Funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym.

 

1. Podejmowanie przez uczniów zadań prowadzących do zagospodarowania klasy, utrzymania czystości, poszanowania mienia znajdującego się w klasie, szkole.

2. Aktualizowanie i redagowanie gazetek ściennych.

3. Uruchomienie i aktualizacja szkolnego systemu informacji – strona internetowa, facebook.

Dyrektor,  wychowawcy

nauczyciele

Dyrektor, B. Janicki, M.Zasada, K. Olczak-Surowiec

IX – VI

IX – VI

IX - VI

5.   Uczeń jako obywatel.

 

1. Organizowanie i udział w uroczystościach szkolnych promujących wartości patriotyczne wg harmonogramu imprez

2. Systematyczna opieka nad grobami żołnierskimi.

3.Wycieczki krajoznawcze „Cudze chwalicie, swego nie znacie”

M. Rakowska, wychowawcy klas, DH – A. Sitarz

M. Grzesińska

wychowawcy, K. Niedźwiedź, A. Sitarz

IX – VI

IX – VI

IX - VI

6.   Edukacja europejska.

 

1. Europejski dzień języków obcych.

2.Poznawanie kultury, zwyczajów innych krajów poprzez czytanie prozy, poezji, studiowanie encyklopedii i albumów.

*konkurs międzyklasowy na najciekawszą dynię Halloween-ową

B. Pyciarz, E. Gruss-Olejniczak

B. Pyciarz, E. Gruss-Olejniczak, A. Pyciarz, K. Hefczyńska

M. Majchrzak

IX

IX – VI

X

7.   Orientacja zawodowa.

 

1. Zdobywanie i przekazywanie uczniom oraz rodzicom informacji nt rekrutacji do poszczególnych szkół ponadgimnazjalnych.

2. Zapoznanie uczniów z naborem elektronicznym do szkół ponadgimnazjalnych.

3.Organizowanie spotkań z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych

*udział w Forum szkół ponadgimnazjalnych w Parzęczewie

4.Doradztwo zawodowe – zajęcia dla uczniów

5.Wycieczki w ramach poznania różnych zawodów.

M. Zasada

E. Pałasz

M. Zasada

E. Pałasz

E. Pałasz

E. Pałasz, wychowawcy

IX-VI

I

IX-VI

IX-VI

8.   Bezpieczeństwo.

 

1.Apele dotyczące bezpieczeństwa.

2. Dzień bezpieczeństwa.

3. Program edukacyjny „Ratujemy i uczymy ratować”

4.Przeprowadzenie diagnoz dotyczących bezpieczeństwa.

5.Organizowanie spotkań z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej

6.Organizacja zajęć Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

7.Organizowanie egzaminu na kartę rowerową

.

8.Zorganizowanie zajęć ppoż dla uczniów

całej szkoły

9.Kształtowanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy

Dyrektor

K. Olczak-Surowiec, K. Niedźwiedź

K. Olczak-Surowiec

Dyrektor

Dyrektor

M. Dropińska-Antczak

M. Dropińska-Antczak

Dyrektor

W. Polak

IX-VI

9.   Promowanie kultury i sztuki.

1.  Wyjazdy do teatru i kina.

2. Przegląd Małych Form Teatralnych „Apli-Papli”

3.Propagowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży

*organizacja Światowego Dnia Książki, Międzynarodowego Dnia Bibliotek Szkolnych

*”Cała Polska czyta dzieciom”

*Światowy Dzień Bohatera Bajkowego

*konkursy gminne i szkolne: „Sztafeta czytelnika”, „Zaczytani”

wychowawcy klas

K. Hefczyńska, A. Pyciarz

A.Polak, B.Kozińska, wychowawcy

IX-VI

II

IX-VI

10. Edukacja ekologiczna i prozdrowotna.

1.Organizowanie szkolnych konkursów ekologicznych.

*konkurs „Zielona żabka”

*konkurs fotograficzny „W świecie fauny i flory”

2.Wspieranie akcji ekologicznych.

*obchody Światowego Dnia Ziemi

*sprzątanie świata

3..Działalność „Klubu Przyjaciół Zwierząt”.

5. Wyrabianie nawyków związanych z higieną osobistą, troską o zdrowie i sprawność fizyczną:

*realizacja programu „Między nami kobietkami” i „Akademia dojrzewania”

*realizacja programu „Żyj smacznie i zdrowo”

*Światowy Dzień Mycia Rąk

*Światowy dzień walki z HIV/AIDS

*Światowy Dzień Walki z Cukrzycą

*Olimpiada Promocji Zdrowia

8. Korygowanie wad postawy na zajęciach gimnastyki korekcyjnej.

9. Obserwacja przyrody – wycieczki, wyjścia do lasu, parku, na łąkę, pole.

 

 

B. Górka, K.Olczak-Surowiec

K. Mikołajewska

 

B. Górka, K. Mikołajewska

 

wychowawcy, B.Górka

K. Niedźwiedź

A.Morawski, P.Zając, B.Górka,

 

K. Olczak-Surowiec

 

K. Olczak-Surowiec

 

A.Polak, B.Arkuszewska

K. Mikołajewska

K. Mikołajewska

 

B. Arkuszewska, A. Polak

 

A.Morawski, P.Zając

 

wychowawcy

 

 

IV

 

V

 

IX

 

IV

 

 

 

 

IX-VI

 

IX-VI

X

XII

 

XI

 

II

 

IX-VI

 

IX-VI

11.Profilaktyka uzależnień.

1. Diagnoza problemowa.

2. Dostarczenie wiedzy o szkodliwości alkoholu i substancji psychoaktywnych (narkotyki, dopalacze)

*realizacja wybranych programów profilaktycznych, m.in.:, „Unplugged”, „Bajkowe spotkania”

*zajęcia warsztatowe, przedstawienia profilaktyczne, pogadanki i spotkania ze specjalistami, konkursy, gazetki

٭ „Światowy Dzień bez Papierosa” (gazetki, plakaty)

3. Kształtowanie właściwych postaw uczniów chroniących przed czynnikami ryzyka i zagrożeniami.

*pogadanki i zajęcia warsztatowe na godzinach wychowawczych, prowadzone przez wychowawców, pedagoga i psychologa

*udział w przedstawieniach profilaktycznych

*pogadanki na godzinach wychowawczych i zebraniach; konkursy plastyczne

wychowawcy,

K. Niedźwiedź,

K. Olczak-Surowiec

K. Niedźwiedź,

K. Olczak-Surowiec

K. Niedźwiedź,

K. Olczak-Surowiec,

wychowawcy,

Dyrekcja

K. Niedźwiedź, K. Olczak-Surowiec

K. Niedźwiedź,

K. Olczak-Surowiec,

wychowawcy

Dyrektor

K. Niedźwiedź,

K. Olczak-Surowiec,

wychowawcy

IX-VI

IX-VI

IX-VI

V

IX-VI

IX-VI

IX-VI

12.Bezpieczeństwo w sieci.

1. Podniesienie poziomu wiedzy o zagrożeniach istniejących w internecie.

*”Dzień bezpiecznego Internetu”

2. Kształtowanie umiejętności bezpiecznego korzystania z internetu

* realizacja programu „Sieciaki”


3. Uświadamianie na temat odpowiedzialności karnej za przestępstwa dokonane w internecie.

٭ spotkania z przedstawicielami

Policji i Sądu Rejonowego


4. Zapoznanie z NETYKIETĄ – Kodeksem Dobrego Zachowania w sieci

B. Janicki, M. Zasada

wychowawcy,

B. Janicki, M. Zasada

Dyrektor

wychowawcy,

B. Janicki, M. Zasada

II

IX-VI

IX-VI

IX-X

13.Eliminowanie przejawów agresji i przemocy w szkole.

1.Stały monitoring zachowań uczniów.

2. Diagnoza problemowa.

3. Podnoszenie kultury słowa, eliminowanie wulgaryzmów.

٭ pogadanki, dyskusje, scenki rodzajowe, plakaty, zajęcia w kołach zainteresowań.

*udział w konkursach recytatorskich, ortograficznych, polonistycznych, teatralnych

*organizacja Dnia bez przekleństw

4.  Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami, rozładowywania napięć.

*pogadanki, warsztaty, zajęcia z pedagogiem i psychologiem szkolnym

5. Wdrażanie alternatywnych sposobów rozwiązywania konfliktów.

6. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne czyny oraz za bezpieczeństwo innych

٭ spotkania z przedstawicielami

Policji i Sądu Rejonowego

*zajęcia z wychowawcą, pedagogiem, psychologiem

*kontrakty klasowe

wszyscy pracownicy szkoły

wychowawcy,

psycholog, pedagog

K. Niedźwiedź

wychowawcy,

nauczyciele języka polskiego

K. Niedźwiedź

K. Niedźwiedź,

K. Olczak-Surowiec,

wychowawcy

K. Niedźwiedź,

K. Olczak-Surowiec,

wychowawcy

Dyrekcja

K. Niedźwiedź,

K. Olczak-Surowiec,

wychowawcy

IX-VI

IX-VI

IX-VI

IX-VI

XII

IX-VI

IX-VI

IX-VI

IX-VI

IX-X

15. Kształtowanie umiejętności interpersonalnych.

1. Wzmacnianie poczucia własnej wartości.

*zajęcia indywidualne z psychologiem i pedagogiem szkolnym

2. Kształtowanie właściwych postaw uczniów poprzez ukazywanie odpowiednich wzorców.

*spektakle profilaktyczne,

pogadanki, dyskusje na godzinach wychowawczych, zajęcia indywidualne

*organizacja Dnia Tolerancji

3. Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych.

*zajęcia warsztatowe z psychologiem i pedagogiem

K. Niedźwiedź,

K. Olczak-Surowiec,

wychowawcy

Dyrekcja,

wychowawcy

K. Niedźwiedź

K. Niedźwiedź,

K. Olczak-Surowiec

IX-VI

IX-VI

XI

IX-VI

 

V EWALUACJA

 

Program wychowawczo-profilaktyczny poddawany jest ustawicznej ewaluacji i weryfikowany według potrzeb – ma charakter otwarty.

Sposoby ewaluacji:

  1. Monitorowanie realizacji planów pracy wychowawczo-profilaktycznej odbywa się poprzez:
  1. Ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego odbywa się poprzez:

 

  1. Ewaluacja Programu wychowawczo-profilaktycznego odbywa się z wykorzystaniem następujących dokumentów:

 

Ewaluację Programu wychowawczo-profilaktycznego będzie przeprowadzał Zespół ds. ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.

Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły został zatwierdzony do realizacji decyzją Rady Pedagogicznej z dnia 25.09.2017r. w uzgodnieniu z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.